QENP - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Guy en Sanne - WaarBenJij.nu QENP - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Guy en Sanne - WaarBenJij.nu

QENP

Door: Guy & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Guy en Sanne

17 Februari 2014 | Oeganda, Kasese

Queen Elizabeth National Park:
Vrijdag staat in het teken van de leeuw! Om een goede kans te maken, spreken we met de Bush Lodge staff om achter de beste locatie en tijd te komen. De beste kans op het spotten van leeuwen is de weg naar een klein dorpje Kasenyi (gelegen aan Lake George). Adviestijd: tussen 6:00 en 6:30 uur. Aangezien het dan nog hartstikke donker is, en de kans nihil is om een leeuw te zien (ook al zijn ze er), besluiten we om rond 6:15 te vertrekken. Onderweg komen we nog oog in oog te staan met een op het asfalt pissende buffel, maar die kiest toch snel het hazenpad :-). Bij zonsopgang (rond 6:45 uur) rijden we de Kasenyi Road op en is de jacht geopend ;-). Het wordt al snel duidelijk dat wij niet de enige zijn met dit plan. Van alle kanten komen we jeeps en busjes tegen vol met mzungu's (in tegenstelling tot eerdere berichtgeving staat "mzungu" niet voor blanke maar voor "reiziger").
Hoe dan ook denken we deze drukte naar onze hand te zetten. De andere toeristen hebben eigen chauffeurs/gidsen die beter op de hoogte zijn van de whereabouts van de leeuwen. Echter, na een uur in polonaise rijden (de strategie van de chauffeurs/gidsen kwam niet verder dan rondjes rijden over hetzelfde stuk), proberen we nog een aantal alternatieve paden. Helaas zonder succes. Bij de uitgang maken we een kort praatje met een UWA-medewerker en laat hij weten dat vanwege het warme weer de leeuwen dieper in de savanne zijn getrokken. Het is mogelijk om met een tracker op leeuwenjacht te gaan (kosten $50,- p.p. en mag als enige van de paden afwijken ($150,- boete als je dit zelf probeert en ze je pakken natuurlijk)) met de garantie om leeuwen te zien. Aangezien het ontbijt op ons wacht, besluiten we om deze mogelijkheid te parkeren tot Murchison Falls National Park.

Begin van de middag rijden we naar het westelijk deel van het park om vanuit het schiereilandje Mweya de boot te pakken door de Kazinga Channel. Bij de Katunguru Gate hebben we nog een leuk onderonsje met de poortbewaker, die het prachtig vindt dat wij als Hollanders 3 weken door zijn Oeganda reizen. Een minuut na het passeren van de gate zien we onze 1e olifant up close (een eenzaam mannetje)! Gedurende de rest van de "Channel Drive" zien we nog een paar olifanten, maar is het verder erg rustig. We rijden de "Leopard Loop" maar daar is niets te beleven. Het is inmiddels een uur of 12/13 en de dieren zoeken veelal de verkoeling in schaduw of bij het water.

Aangekomen in Mweya, regelen we onze bootticket, en gaan we lunchen in de Mweya Safari Lodge. Deze lodge heeft een prachtige hoge ligging met een uitkijk op de Kazinga Channel en de voornaamste drinkplaatsen van de dieren. Verder is het een vrij decadente verblijfplaats. Zo heeft het gegraveerd zilverwerk, lederen sofa's & wifi in de lobby en meerdere setjes uitgestalde ivoren slagtanden met een afmeting waar menige olifant bij leven jaloers op zou zijn. De lunch is keurig (iets duurder dan normaal) en het uitzicht op de drinkende dieren in het kanaal is werkelijk prachtig.

Om 15:00 uur vertrekt de boot het kanaal op. We zijn omgeven door Duitsers die (zoals gewoonlijk) het idee hebben dat het heelal om hen draait. Het Kazinga Channel is een 32 km lang natuurlijk kanaal tussen Lake Edward & Lake George en het bruist er van het wildlife. De buffels en nijlpaarden liggen onbekommerd in het water af te koelen totdat er een horde olifanten ter plaatse komt en vinden dat er plaats gemaakt moet worden (op de hardhandige manier). We treffen een scala van (water)vogels aan. Zo graaft de Kingfisher z'n nest in de oeverkant en bouwt de Weaver een prachtig rond nest hangend in bomen/struiken aan de oever. Verschillende soorten van de reiger en ibis genieten van het water, net als de hamerkop en de prachtige African fish eagle. Erg opmerkelijk is de aanwezigheid van een vissersdorp, temidden het dierenleven. Het heeft er alle schijn van dat mens en dier in harmonie met elkaar leeft.

Na de 2 uur durende boottocht rijden we terug over de "Channel Drive". Hier komen we een groot aantal olifanten tegen die op terugtocht zijn vanaf de waterkant. We staan op een gegeven moment stil op de weg omdat we aan onze linkerzijde een grote olifant zien. Vervolgens zien we aan onze rechterzijde een groot aantal andere olifanten door de struiken lopen (met o.a. 4 kalfjes). De olifanten durven niet over te steken, aangezien wij in hun ogen de weg blokkeren, en dat maakt de mama olifant aan de linkerzijde duidelijk nerveus. Ze beweegt haar hoofd van links naar rechts,zet grote oren op, graaft met haar poot in de grond en start een serenade van trompetgeschal. Dit alles was behoorlijk indrukwekkend en onder lichte paniek rijden wij snel een stuk naar achter. Dit geeft het hele circus aan de rechterkant de kans om over te steken. Wat een geweldige ervaring! De laatste tante blijft nog een tijdje midden op de weg staan tot de kudde het wel welletjes vindt en doorloopt. Bij de uitgang nemen we nog even kort de dag door met de poortbewaker, die ons bekend maakt met de Oegandese handshake ;-) (zie http://www.churchtimes.co.uk/media/3705432/p21_three-part-handshake.jpg).

Door deze recentelijke ervaringen hebben we het gevoel dat het geluk ons toelacht en ondernemen nog een laatste poging om de leeuwen te zoeken rondom het gebied van Kasenyi. Maar helaas, na weer de bekende rondjes te hebben gereden, al is het in sneltrein vaart, geen leeuwen. We zien alleen de in overvloed aanwezigen kobs (we bevinden ons op de Kob Breeding Grounds dus dat is enigszins logisch...), buffels en voor Sanne een aantal nieuwe vogeltjes.

Na een verfrissende douche, staat om 19:30 uur weer een heerlijk 4-gangen diner voor ons klaar. Een heerlijke salade, zoete maissoep, lamskotelletjes met aardappelpuree en groenten en als toetje chocolade creme! We hebben allebei al een 2 weken geen chocola gegeten (en dat is heel lang voor zulke snoepers als ons) dus dat is echt smullen! Op het moment dat de meest verlegen ober de lege kommetjes ophaalt, maken we een grapje dat het zo lekker is, dat we nog wel zo'n toetje lusten. En ja hoor, die krijgen we ;-). Samenvattend een heerlijke dag en de meest geweldige en unieke Valentijnsdag ooit :-)!

Voor de voorlopige kiekjes verwijzen wij jullie naar Facebook.

• 17 Februari 2014 - 18:30

Nans:

Hi Sanne en Guy,

Heel handig, dat we de foto's reeds eerder hebben mogen zien zodat we meteen bij jullie kleurrijke verslag een goede indruk krijgen van waar jullie allemaal gereden, uitbundig gegeten en gevaren hebben :-) SUPERRRRRR
    Wens jullie nog heel veel plezier en prachtige ervaringen :-)

Veel liefs en x x x
    Nans