Berggorilla's & Safari - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Guy en Sanne - WaarBenJij.nu Berggorilla's & Safari - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Guy en Sanne - WaarBenJij.nu

Berggorilla's & Safari

Door: Guy & Sanne

Blijf op de hoogte en volg Guy en Sanne

12 Februari 2014 | Oeganda, Kasese

Mgahinga National Park - Bwindi National Park:
We zijn inmiddels aanbeland bij dag 8 (zondag) van onze reis. Vandaag rijden we naar Bwindi National Park waar we maandag de berggorilla's gaan zien. Aangezien we wat later wakker waren en geen ontbijt gereserveerd hadden (iets wat redelijk gebruikelijk is), heeft Robert voor ons een ontbijtje geregeld in Kisoro (het dichtstbijzijnde grotere dorp in de regio) bij Gorilla Junction.
Allereerst wacht ons een 2e date met de dirtroad from hell. Bergafwaarts gaat dit al een stuk eenvoudiger, echter wordt de vaart verhindert door een grote menigte op de weg. Steeds meer mensen voegen zich tot de groep. Dichterbij gekomen zien we dat ze iemand dragen en dat deze persoon waarschijnlijk overleden is. Geduldig wachten we onze beurt af totdat de menigte stopt en wij met gepaste snelheid een weg banen door de menigte. Onze 1e Oegandese rouwstoet!

Aangekomen in Gorilla Junction ontfermen Julie en Dora (de Oegandezen hebben vrijwel enkel Engelse roepnamen,met uitzonderingen als Mozes en God (I kid you not!) als uitzondering) zich over ons. Hier eten we op ons gemakje vers fruit (ananas en banaan - beide worden op enorme schaal verbouwd en hebben ook het papiergeld gehaald ;-)), scrambled eggs met toast en een enorme verse mango juice (heurlijk!) terwijl we ons 2e reisverslag en foto's online zetten (eindelijk wifi!). Ze verkopen mooie handgemaakte kaarten en zo hebben we meteen de gelegenheid om wat kaartjes te schrijven. Het postkantoor is dicht (brievenbussen langs de weg kent men niet), echter zal Dora deze afgeven. Hele vriendelijke mensen hier!

We vervolgen onze weg naar Bwindi en ruilen de goede hoofdweg in voor de volgende verschrikkelijke dirt road. Het regent inmiddels pijpenstelen wat de weg grotendeels onder de water doet staan. Het is niet meer in te schatten hoe diep de gaten zijn. We verdwijnen regelmatig dieper in het water dan ons lief is. De regen heeft de onverharde weg tot een verraderlijk slip parcours getransformeerd. Dit levert soms wel erg spannende momenten op (zeker met tegenliggers). Na een uurtje of 2 ploeteren en de billen bij elkaar knijpen, komen we dan toch aan op onze plaats van bestemming, het Nkuringo Gorilla Camp. Een prachtig heuvelachtige locatie met adembenemend uitzicht op Bwindi National Park. We hebben een fraaie kamer met eigen terras en eindelijk een Westerse douche en wc (hurray!).

Voor het diner worden we aan een tafel geplaatst met 4 andere personen. Enerzijds een Duits stelletje uit München (geen geheim met hun accent :-P) en anderzijds broer en zus Rhys & Ella uit Australië (Melbourne & Perth). De Aussies zitten in onze gorilla track groep. Het diner is gezellig en zalig! Vooraf een koolsalade en daaropvolgend een pompoensoep met eigengemaakte broodjes. Als hoofdgerecht een half kippetje met gebakken aardappeltjes, bloemkool met oregano en een heerlijke jus. Als dessert krijgen we ananas met een warme siroop. Het geheel is erg sfeervol door de aanwezige olielampen op de tafels en in het kamp. Na het eten gaan al snel onze luiken dicht want om 6:45 uur gaat de wekker voor een meet & greet met de berggorilla's ;-).

We staan er iedere ochtend weer van te kijken. Het ontbijt wat we veelal geserveerd krijgen is dusdanig dat dit een enorme uitdaging is om naar binnen te werken. Laat staan om 7:00 uur 's ochtends :-). Ontbijtgranen als start, een fruitbord on the side en om af te toppen een ei-er variant naar keuze met toast.

Even maken we ons zorgen deze ochtend (maandag). Omstreeks 6:30 uur valt de regen met bakken uit de hemel. Geen ideale omstandigheden om in de jungle gorilla's te spotten. Desalniettemin staan we om 7:45 uur bepakt in regenjas en rijden we naar het rendez-vous punt van de UWA (Uganda Wildlife Authority) 500m verderop in het dorp. Naar het startpunt van de gorilla track moeten we echter nog 30 minuten rijden (surprise!). Gezien alle modder en een dreigend benzine tekort, proberen we een lift te versieren. We eindigen in de laadbak van de pickup truck van de UWA met daarin de Rangers (enkele voorzien van AK-47's ;-)). In de laadbak ontmoeten we Ruben uit Amsterdam die in Oeganda een aantal maandjes research heeft gedaan naar de mogelijkheden van mobile money. Na ruim 30 minuten schudden, arriveren we bij het startpunt van de track. De kiddo's in de bijgelegen school hebben tijdelijk hun aandacht verlegd naar de meute mzungu's ;-).

Het weer is inmiddels opgeklaard als we aan de track beginnen. Al snel is het weer erg broeierig en gaat de regenjas weer uit. Na een wandeling van een uurtje bergafwaarts (in redelijk bejaarden tempo...) komen we aan bij de bufferzone tussen het Bwindi National Park en de 'bewoonde wereld'. De Ranger krijgt via de walkietalkie te horen dat de Nkuringo gorilla group gespot is. Al hakkend banen de Rangers een weg door de dichtbegroeide jungle. Al snel spotten we onze eerste gorilla's, namelijk de moeder en de pasgeboren baby van 3 weken oud! Heel beschermend neemt ze voorzichtig het hazenpad :-). Kort daarna loopt een Silverback rakelings langs Sanne! De groep bleef zich verplaatsen en tussendoor bleef de familie gretig door eten van al het groen om hen heen. Ongelofelijk om te zien met welk gemak die beesten zich door de jungle bewegen. Ook wij bewegen ons achter de groep aan door de jungle. Tot we bij een stuk aankomen waar moeder en kind van peuterleeftijd samen op de struiken liggen te eten, al liggend op hun rug! De Rangers waren zo aardig om steeds wat meer takken voor ons weg te kappen zodat we mooie foto's konden maken. Maar pas toen Sanne haar evenwicht op de boomstammen verloor, schrok de kleine omhoog en ging er eens mooi voor zitten. De poses die toen voorbij kwamen leverde echt hele mooie plaatjes op, al graaiend door zijn haar, armen over elkaar etc. Na een half uur genoten te hebben van deze jongeling die ook nog eens ongegeneerd in z'n neusje zit te boren (zo menselijk :-)) en een aantal gorilla's die aan ut luieren/hangen waren, komen we aan in een bufferzone. Daar is het werkelijk prijsschieten! We zien in totaal 3 Silverbacks (!!), verschillende blackbacks en jongelingen op steenworp afstand. Een werkelijk prachtig tafereel om te aanschouwen! De groep is behoorlijk in beweging, maar soms lijkt het net alsof ze snappen wat we komen doen, en poseren prachtig voor ons. De 'professionele' kiekjes volgen bij thuiskomst ;-).

Dinsdag hebben we een killer van een rit voor de boeg. Na een rit van 8 uur berg op berg af (prachtige uitzichten op theeplantages), bereiken we onze plaats van overnachting, @ The River. Om daar te komen, rijden we over een nauw weggetje in een hoog grasveld met een grandioze locatie langs (inderdaad) een rivier tot gevolg. @ The River heeft een aantal prachtige cottages (met/zonder badkamer) en lazy tents (echte bedden in een tent). Daarnaast nog een strand(je) aan de rivier en een eigen zwembad(je). Wij gaan voor de Hippo Cottage (prachtig incl. badkamer) en duiken even later het zwembad in met een drankje. We leren de van oorsprong Zuid-Afrikaanse Jack kennen. Hij bivakkeert de afgelopen 15 jaar al in Oeganda en runt sinds 4 maanden @ The River als operationeel manager. Zodra hij lucht krijgt dat we Nederlanders zijn, begint hij op z'n Zuid-Afrikaans te lullen, met wisselt succes over en weer :-). Zodra we wat dieper met Jack in gesprek zijn, en hij verklapt dat hij in dec 2013 op de tafels stond te dansen (n.a.v. de vraag of Sanne wat wodka in haar Fanta wilde), hebben we een redelijk idee met wie we te maken hebben ;-). Hoe dan ook een gezellige gastheer!

Komende 3 dagen verblijven we in het Queen Elizabeth National Park. Vanochtend zijn we op tijd opgestaan om aan onze safari trip te beginnen, want de beestjes zijn 's ochtends vroeg en aan het eind van de middag actief. De rest van de dag is het veel te warm, zowel voor de beestjes als voor ons ;-). In de ochtend lopen we in het zuiden an het park groepen buffels, kobs, bavianen en vervet apen tegen het lijf. Aangezien we nog een paar uur moeten rijden naar het noorden van het park blijven we niet te lang hangen. Op naar de Bush Lodge! Een heel mooi plekje aan het kanaal waar onze lodge direct uitzicht biedt op een pootjebadende olifant! Ons huisje is eigenlijk een soort grote tent met houten/rieten zijpanelen met voor een terras en achter het huisje een openlucht douche. Super leuk! Continu horen we de geluiden van de hippo's die lager gelegen in de rivier verkoeling zoeken. Aangezien het vanmiddag zo warm (30-35 graden) is, gaan we van gekkigheid maar een stukje rijden (airco op standje max.) naar de stad Kasese. Onze missie is het aanschaffen van een Oegandese simkaart zodat we frequenter updates van onze reis online kunnen zetten. Appeltje eitje zou je denken?! Nou, niet in Oeganda ;-). Eerst 3 Autorised Resellers afgegaan, die ons niet konden helpen. Vervolgens verwijst men ons door naar de MTN (de Oegandese KPN) container. En inderdaad, daar was een zeecontainer omgebouwd tot MTN servicepoint :-). Na een kwartiertje is de simkaart eindelijk geregistreerd, maar dan moet er nog zogenoemd "airtime" gekocht worden. Dat moet weer bij een ander poppetje aangeschaft worden. Hoe dan ook beschikken we een half uur later over een simkaart met 1Gb data die 1 maand geldig is. De kosten?! Kleine €15,- ;-). Rest nog een kleine uitdaging, het is een standaard simkaart en geen microsim. Na het betere knipwerk hebben we een passende en werkende sim met ons 3e reisverslag tot gevolg!

Vanavond eten we buiten, (met uitzicht op het Channel) met aan de ene kant de honking hippo's en aan de andere kant het getrompetter van Dombo. Grandioos! Kwaliteit van het eten is trouwens ontzettend goed. We kijken al uit naar het diner van morgenavond :-).

De planning van morgen? Leeuwenjacht ;-)!!

• 12 Februari 2014 - 21:05

Mariël:

Wauw.. Sanne en Guy!! Hier was ik toch wel het meest jaloers op!! De gorilla's!
    Erg leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de foto's bij terugkomst.
    Geniet samen nog van de mooie tijd!

• 12 Februari 2014 - 21:05

Femke:

Wat super gaaf de Berggorilla's!!! *jaloers*
    Geniet van t mooie Afrika.
    Sommige dingen zo herkenbaar van Ghana.... zoeken naar een sim!
    Veel plezier nog!
    Groetjes Femke

• 12 Februari 2014 - 21:36

Nans:

Met volle teugen genoten van jullie relaas. Zo tot de verbeelding sprekend, dat je het gevoel hebt letterlijk mee te reizen. Geweldig....... dank jullie :-)
    Heel veel liefs en heb ut reuze fijn x x x
    Nans

• 12 Februari 2014 - 23:26

Truus:

Hoi Sanne en Guy. Als ik jullie verhaal lees lijkt het net of ik een mooie natuurfilm aan het kijken ben. Geweldig mooi voor jullie om dit allemaal te beleven . Veel plezier. Groetjes Truus

• 13 Februari 2014 - 11:20

Susanne:

Zooooooo benieuwd naar de gorillafoto's! Groetjes...

• 13 Februari 2014 - 21:02

Liesbeth En Koos:

Sanne en Guy, geweldig,jullie hebben de berggorilla's gezien!!. De de droom is uit gekomen.Wat een prachtig verhaal. Het is alsof we er zelf bij waren zo mooi was het te lezen. Once in a life time!!
    We zijn reuze benieuwd naar de foto's.
    Heel veel liefs van ons allemaal ...en jullie krijgen ook allebei de hartelijke groeten van oma Schiedam!
    Veel plezier nog, xxx van papa en mama