Mgahinga National Parc - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Guy en Sanne - WaarBenJij.nu Mgahinga National Parc - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Guy en Sanne - WaarBenJij.nu

Mgahinga National Parc

Door: Guy en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Guy en Sanne

09 Februari 2014 | Oeganda, Kisoro

Lake Bunyonyi - Mgahinga National Park:
Op weg naar Mgahinga rijden we de scenic route langs het meer. Dit geeft een prachtig uitzicht op het meer en kleinere bergdorpjes. De weg daarentegen wordt hoe langer hoe slechter (meer rotsen dan zand). Na een 45 minuten schudden komen we uit op een prima geasfalteerde hoofdweg (daar kan België nog iets van leren :-)). Wat een genot! Na een uur slaan we in de stad Kisoro een dirtroad in richting het Mgahinga park. Daar worden we geconfronteerd met de absolute dirtroad from hell. Stijl omhoog en bestaand uit vulkanisch gesteente als ondergrond maar zonder dirt ;-). Alsof je werkelijk op enkel rotsen rijdt. We rijden ruim een uur 'off-road' over een stuk van 12 km terwijl onze ingewanden veelvuldig door elkaar schudden. Een wonder dat we geen lekke band rijden of noodzakelijke onderdelen verliezen! Net buiten het nationaal park komen we aan in het Amajyabere Iwacu Community Camp waar we 2 nachtjes verblijven. Dit Camp steekt geld in de gemeenschap en geloof ons, dat is hier heel hard nodig! Mede door de slechte weg bereikt weinig toerisme dit deel van Oeganda. Het camp ligt op de grens met Rwanda en Congo waar vulkaan Muhavuro (4127m) fungeert als 3 landenpunt. Hier huren we een banda (huisje) gehuurd waar we eindelijk eens lekker slapen zonder het gevoel dat we de lattenbodem raken. Keerzijde van de medaille is dat het huisje geen stromend water en elektriciteit heeft (kaarsjes maakt het geheel wel erg gezellig). Over de plee zwijgen we liever ;-).

Hier raken we aan de praat met Robert (de eigenaar van Nkuringo Gorilla Campground en toevallig onze volgende verblijfplaats) die voor een 19 Britten een 8-daagse trektocht organiseert (die zijn gek!) en ook in het Community Camp verblijven. Dit zorgt voor wat aangename leven in de brouwerij in vergelijking met onze vorige verblijven waar het erg stilletjes was (duidelijk buiten het seizoen). Robert is sinds 1996 actief in Oeganda en probeert middels verschillende initiatieven zijn bijdrage te leveren aan het op gang brengen van het Oegandese toerisme en werkgelegenheid.
De Britten, die kamperen in tent, zijn erg jaloers op ons verblijf en dopen onze banda om naar het 'Hilton' ;-). Behalve een potje voetbal met de lokale jeugd, doen we het vrijdag rustig aan.

Zaterdag lopen we de Golden Monkey trail. Met een groepje van 8 (waaronder 2 rangers) lopen we het park in, op zoek naar een groep van 40-50 apen. De trackers, die de apen spotten, zijn al in de jungle om de groep te lokaliseren. Op zich een niet al te pittige route (enkele klimmetjes daargelaten), maar de twee Oost-Europese rooksters achter ons hoor je al van een afstand naar adem snakken. Na een uur of 2 hebben we de aapjes gevonden. Inmiddels zijn we een 200/300 meter in hoogte gestegen en bevinden we ons tussen de 2600 en 2700m hoogte. We treffen de aapjes in een bamboebos (nooit gedacht dat het park zoveel uit bamboe bestaat!) en het is vrij lastig om een lang en goed beeld te krijgen. Die krengen blijven voornamelijk vrij hoog in de bamboe zitten en kunnen niet stil zitten. Hoe dan ook poseren ze af en toe voor ons en kunnen we een vrij aardig beeld krijgen van hun oranje/bruine vacht, witte snuit, en dikke lange staart. Na een klein uur 'onder' de aapjes retourneren we weer na kamp waar we regelmatig op de achterliggende 'Svetlanas' wachten totdat het gehijg weer hoorbaar is ;-).

De rest van de dag en avond keuvelen we met Robert (die zijn 51e verjaardag viert) en leren we Robin kennen. Een Belgische knaap die in between jobs is en last minute 2 weken door Oeganda in z'n uppie per openbaar vervoer(!) reist. Na het uitwisselen van reiservaringen, onder het genot van een glas rode wijn & mango crêpes van jarige Robert, verwacht ons bed ons voor de laatste nacht.

We vervolgen onze reis met de terugrit over de dirtroad from hell richting Kisoro. Daar tanken we de auto bij, slaan de nodige stuff in bij de lokale Supermarket (zelfs hier bijna allemaal in handen van Indiërs of Pakistanen) en gaan we op zoek naar een Oegandese SIM waar internetten erg goedkoop mee moet zijn +/-($10,- tot $15,- voor de rest van ons verblijf).

• 09 Februari 2014 - 10:39

Colinde:

Haha, super leuk geschreven! Nog heel veel plezier daar! Ik kijk uit naar het volgende verslag! Liefs,xxx

• 09 Februari 2014 - 10:56

Truus:

Fantastisch wat jullie allemaal beleven en ook erg goed geschreven we kunnen zo mooi met jullie meereizen. Veel plezier en goede reis

• 09 Februari 2014 - 16:21

Femke:

Wat een geweldige reis maken jullie toch!!
    Geniet van het mooie Afrika en leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!!
    Groetjes,
    Femke

• 12 Februari 2014 - 21:49

Nans:

Oh Guy en Sanne benijdenswaardig jullie reis........... van ganser harte dankend dat we het op deze manier een beetje mee mogen beleven :-)
    Heel veel liefs en dikke poen,
    Nans <3